30/10/2018

Op 28 oktober hebben een aantal leden geholpen bij het feest ter gelegenheid van het veertig jarig bestaan van SUDO, Stichting Samenwerkende Utrechtse Dovenorganisaties. We schonken thee, tapten een biertje of gaven een glaasje advocaat met slagroom. Het was een feest met zo’n veertig gasten zonder muziek, met veel bewegende handen, met licht dat een paar keer aan en uit ging om een spreker aan te kondigen. We leerden enkele gebaren voor koffie (gerelateerd aan een koffiemolen), voor witte (kraagje) en rode (lippen) wijn (de letters W met je vingers en dan drinken). Een gebarentolk was ons behulpzaam bij het spreken met doven. Het was voor ons een leerzame kennismaking met een tot nu toe onbekende wereld zonder geluid. In die wereld leven ongeveer 15.000 personen in Nederland, zij zijn op een gebarentolk aangewezen. SUDO waardeerde onze hulp, en ook het contact tussen doven en horenden.